autor:
PacioVC15
Witam.
Po baaardzo długiej przerwie na wszystkich redagowanych przeze mnie stronach, mam nadzieję powrócić małymi krokami do formy sprzed okresu posuchy. Nie będę Was jednak męczył przydługim wstępem, a od razu przejdę do tematu.
Zadaniowcy
to bardzo ważna w dzisiejszym baskecie funkcja. Gdzie byliby Dallas Mavericks w poprzednim sezonie (2010/2011 - mistrz NBA) bez JJ Barea i Tyson'a Chandler'a? Graczy, których drużyna Marc'a Cuban'a nie tyle się pozbyła co...nie utrzymała ich w swoich szeregach. Wg mnie zakończyli by te Play-Offy bardzo wcześnie. Dla przykładu Chandler w meczu na 5 przy stanie 2-2 z Portland Trail Blazers zdobył 14 punktków i 20 zbiórek, a JJ Barea w rywalizacji z Los Angeles Lakers (wygranej 4-0!!) miał średnio 11,5 punktu i 5,5 asysty. W całych Play-Off 2010/2011 Chandler miał PER 15,2 a Barea 16,8.
Przykłady można mnożyć. Ja Skupiłem się na tych dwóch zawodnikach z prostego względu. Świetni zadaniowcy, którzy doprowadzili swoją drużynę do triumfu.
Jak to się przekłada na Charazay?
Sam mam w drużynie 2-3 zadaniowców. Z premedytacją, bo idzie na sprzedaż, podam skille mojego zadaniowca - Lisandro Serdnadas
Wzrost:219
Waga:117.00
BMI: 24.4Skills Index:98,695
Pensja:€ 148,173Obrona:17
Rzuty Wolne:6
Rzut za 2:5
Rzut za 3:6
Drybling:5
Podanie:1
Szybkość:4
Praca Nóg:9
Zbiórki:15
Doświadczenie:20
Proste spostrzeżenia: wysoki center z mocną obroną i zbiórką oraz doświadczeniem i małą pensją.
Podkreśliłem także nie za wysoką pracę nóg. Dlaczego? Obniża to pensje, ale też umiejętność obronną. Jednak spokojnie. Na poziomie 4 ligi Polskiej jest solidnym obrońcą, a w 5 lidze jestem pewny że szalałby ;)
Portugalczyk gra u mnie średnio 20 minut.
W poprzednim sezonie miał statystyki na poziomie: 0.8 ppg, 9.4 rpg, 1.8 bpg, 10.2 Evalpg
W obecnym wygląda to nieco inaczej: 3.3 ppg, 8.2 rpg, 0.3 bpg, 10.3 Evalpg
Jak widać powyżej nie zdobywa wielu punktów. Ba! Nie zdobywa ich prawie wcale! Jednak jest pewnym punktem w obronie, który przyniesie mi też ważne zbiórki. Czy ktoś już Wam wspominał, że mistrzostwa zdobywa się obroną i zbiórką trochę też?
Problem, który przekłada się na Charazay
W końcu sedno artykułu. Nasz wspólny znajomy - Morfeusz - uświadomił mnie, że budowanie drużyny w charazay w podobny sposób jest bezwartościowe. OK, wzorowanie się na najlepszych drużynach NBA, kupowanie zadaniowców, odpowiednie ich ustawienie nie przyniesie żądnych strat, ale trzeba sobie uświadomić, że charazay to tylko gra. Świetna, pochłaniająca masę czasu, ale tylko gra. Tam kluczową rolę odgrywają algorytmy. Liczby. Wzory, które czytają potencjał gracza i zestawiają ze sobą odpowiednie match-up'y.
Mogę mieć super ofensywnego PG, którego zadaniem będzie zdobywanie punktów, a więc skille będą ukierunkowane przede wszystkim na drybling, a jeszcze bardziej szybkość, ale tu włącza się system rozgrywki w charazay. Przepraszam ale powtórzę: algorytm, liczba, wzór. Jeżeli silnik gry czyta iż dobry PG to taki, który ponad szybkość ma postawione drybling i podanie to nasz ww playmaker (mniej więcej taki: szybkość>2xdrybling>3xpodanie) będzie po prostu średniakiem.
Zakończenie
Mam nadzieję, że rozjaśniłem tą kwestię i dziękuję tym którzy dotrwali czytając do końca ten męczący artykuł, ale myślę że ta sprawa jest na tyle ważna że trzeba ją poruszyć.
Mam też nadzieję, że pomogę przez to wielu managerom, którzy zamierzają przebudować swoje dotychczasowe drużyny.
Wszelkie podziękowania kierujcie raczej do Morfeusza. To on mnie uświadomił, ja tylko przeniosłem to na "papier" i poświęciłem chwilkę.
Pozdrawiam i mam nadzieję, że pomęczę Was jeszcze moimi artykułami ;)
A ja jestem ciekaw zdania: "skille będą ukierunkowane przede wszystkim na drybling, a jeszcze bardziej szybkość". Czy aby na pewno w takiej kolejności?
OdpowiedzUsuńWyrwane z kontekstu.
OdpowiedzUsuń"Mogę mieć super ofensywnego PG, którego zadaniem będzie zdobywanie punktów, a więc skille będą ukierunkowane przede wszystkim na drybling, a jeszcze bardziej szybkość"
Już objaśniam.
Ktoś chce mieć punktującego PG. Czyli stawia na Drybling i Szybkość (jak u SG) Z POMINIĘCIEM PODANIA!
a "wyższość" szybkości nad dryblingiem...miałem na myśli gościa który szybkość>drybling.
A nie sądzisz, że to drybling jest na 1szym miejscu spośród tych dwóch skilli?
OdpowiedzUsuńCo do zadaniowców, to mają jeszcze jedną olbrzymią wadę, o której pewnie Morfi myślał pośrednio. Są jednowymiarowi, a to oznacza, że mając grać z Tobą w lidze na Twojego zadaniowca ustawiłbym 50DF, czyli inni Twoi punktujący by mieli więcej DF na sobie ...
OdpowiedzUsuń49. DF i istotny fakt
OdpowiedzUsuńCzy wiedziałeś, że ustawiając DF'a (Koncentracja obronna - dostępna tylko w taktyce zaawansowanej) tracisz jakiś niewielki % potencjału defensywnego drużyny?
Niestety nie wiadomo, ile dokładnie.
hehe ;)
na miejsce każdego zadaniowca (czyli głównie obrona+zbiórki wysocy/obrona niscy) mam gościa ofensywnego, którym w każdej chwili mogę Cię zaskoczyć.
Zadaiowiec to wg mnie też taki ktoś kto wchodząc z ławki na 30 minut zaskoczy Cię miażdżąc w ataku, a zwykle gra spokojnie i po 10/20 minut.
nie uważam że drybling jest ważniejszy. Dlaczego?
OdpowiedzUsuń"Potencjał ofensywny
PG : Podanie, Drybling > Szybkość > Praca Nóg"
instrukcja gry.
a więc SILNIK GRY, bo to jest tematem rozmowy, stawia na równi podanie i drybling
Generalnie: zgadzam się z tekstem ... po prostu.
OdpowiedzUsuńJeśli dam radę w jakimś rozsądnym czasie najbliższym spróbuję wpisać tutaj swój komentarz i rozwinięcie pewnych argumentów.
Chodzi po prostu o to co już jednak wyraźnie PacioVC15 napisał - że ta świetna gra jaką jest charazay opiera się ja ... matematycznych wzorach - algorytmach.
One bezlitośnie łupią tych, którzy próbują nie raz mądrze budować zespół, ale w sposób, który świadczy o tym, że po 1) znają się na koszykówce w "realu" i jednocześnie po 2) nie czytali instrukcji to znaczy na przykład tego na jakich pozycjach jakie skille są potrzebne bardziej, a które mniej ...
Charazay to matematyka - to silnik, którego działania trzeba jak najlepiej zrozumieć ... a nie katować go swoimi wizjami, które w charazay nie zadziałają.